jag är beroende

Jag har alltid sett mig som beroende av böcker, så när jag hittade detta hos Lilla O, så var jag ju bara tvungen. Många ja betyder att man är bokberoende.

1. Är du ständigt försjunken i tankar om litteraturen?

Jag brukar vara väldigt uppfylld av den bok jag för tillfället läser. Så till den grad att jag måste läsa ut den, helst igår, för att få veta hur det går. Men själva frågan lät ganska pretentiös, så NEJ, jag är inte försjunken i tankar om litteraturen.

2. Tycker du att en tillvaro utan böcker vore begränsad, tråkig och intetsägande?

Bara frågan gör mig kallsvettig. Vad skulle jag göra utan böcker? Jag kan inte åka till jobbet utan en bok i väskan eller sova utan en bok bredvid sängen.

3. Blir du rastlös och irriterad när du inte får läsa?

Tyvärr har nog mitt beroende tagit mig lite för långt, för jag brukar ta mig tid. Å andra sidan har jag aldrig läst så lite som de senaste månaderna... Kanske börjar jag avgifta mig?

4. Läser du för att få lindring när du mår dåligt?

Ja. Då väljer jag gärna något jag redan läst som går riktigt bra att läsa om och som jag vet är perfekt verklighetsflykt.

5. Känner du att tiden aldrig räcker till för allt du skulle vilja läsa?

Alltid.

6. Har du svårt att sluta läsa när du väl börjat?

Ja, jag kan inte. Jag har åkt för långt på bussen eller t-banan flera gånger. Och somnat alldeles för sent på natten. Oftast läser jag ut en bok på 1-2 dagar.

7. Händer det att du låter bli att göra något du borde ha gjort för att läsa i stället?

Eh. Ja. Typ alla praktiska hushållssysslor du kan komma på-

8. Har anhöriga eller vänner tyckt att du läser för mycket?

Ja. Jag kan läsa gående och stänga ute hela världen. Folk ber mig sluta läsa för jämnan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback