Hurghada

Jag har ju lovat, så nu kommer det!

Kan ju börja med att Egyptenresan inte riktigt startade som det var tänkt, dagen innan vi skulle åka upptäckte jag att mitt pass knakade betänkligt när jag öppnade det. Inte helt kul, särskilt inte som den första som tittade i det på Arlanda sa åt mig att jag måste vara försiktig med det eftersom de är hårda i Egypten, och att går det sönder så får jag åka till konsultatet i Kairo och skaffa ett nytt pass. För att gå händelserna i förväg, så är jag i alla fall hemma, och NU är det en spricka i passet, och det är alltså ogiltigt. Så det höll trots att de hanterade passen allt annat än försiktigt på flytgplatsen i Egypten, och att de tittade i och stämplade i fyra-fem gånger på både ditresan och hemresan.

Vi gick i alla fall upp kl tre på natten och skruttisen sov till största delen på planet, vilket var skönt. Planet var fruktansvärt å andra sidan, urgammalt, skraltigt och helt utan sker som man har blivit van vid på senare år, som tv-skärmar, filmvisning och grejer. Maten var också dålig, 140 kronor för EN liten, kall brödbit med skinka, ost och ägg samt en liten yoghurt och en juiceförpackning.

Väl på plats så var vi alldeles för trötta första kvällen/dagen, så vi åt en pizza och stöp sedan i säng, efter lite trassel med rummen. Ja, det började inte så bra inser jag när jag skriver det här - det glömde vi ju bort allt eftersom veckan gick. De hade nämligen helt plötsligt från hotellets sida ändrat vår bokning och bokat in oss alla - fyra vuxna och tre barn - i något de kallade familjerum. Visst, det var ett stort rum, men med tre extrasänger så hade vi snavat på varandra. Dessutom var det ett uterum och inte en balkong till rummet, för att se ut hade vi varit tvungna att stå på tå. Vi fick i alla fall byta til lde rum som det var meningen att vi skulle få.

Under veckan så spenderade vi de flesta dagarna vid barnpoolen för att inte behöva vara oroliga för barnen. Jag och min familj var vid havet två gånger, första gången tillsammans med de andra, skruttans kusiner med föräldrar (inte A och K, rhoenas barn, utan den andra sidan av släkten). Den förmiddagen stannade vi tills vinden blev så kraftig att de flaggade gult, bad på egen risk. Andra gången stannade vi tills det blev så mycket svallvågor av alla båtar som hela tiden åkte förbi, sådana där sportbåtar, folk som åker i gummiringar efter osv. Det blev lite för svårt för skruttisen att kunna bada när hon välte hela tiden...

En förmiddag åkte vi med bussen in till Hurghada. Det var inte så värst kul, nästan bara krimskramsbutiker, jättevarmt, skruttan gnällde och grät hela tiden och dessutom hade vi glömt hennes napp. Jag köpte i alla fall några jättelånga kanelstänger billigt, att dekorera med till jul, och lite fin saffran som var dyr även där, men inte alls som hemma.

En annan dag åkte vi ut till en halv-u-båt som hade glassidor på båten, så åkte den jättenära alla korallrev och fiskar som ligger precis utanför i Röda havet. Kusinerna var alldeles lyckliga och skrek efter Nemofiskar och Dorisfiskar, skruttan älskade det också. Fortfarande är fiskkartan vi köpte en storfavorit. Jag och älsklingen gapade över enorma rockor.

Det är många som förvarnat oss om att maten i Egypten inte är särskilt bra. Vi blev dock positivt överraskade. Såklart att det var bufféer och turistanpassat, men det var gott och fanns mycket att välja på. Libanesisk buffé, italiensk buffé, fisk- och skaldjur... De andra hittade till och med ett libanesiskt vin som var helt ok.

Skruttan blev alla i personalens älskling, det kunde vara tre stycken som gullade med henne på samma gång när hon försökte äta, de gav henne frukt och gjorde allt för att få hennes uppmärksamhet. Ibland blev det till och med för mycket av det goda...

Kommentarer
Postat av: Rhoena

Skönt att allt blev bra trots en liten dålig start. Kul att läsa om hur ni haft det :)

Postat av: tina

Haha, tråkigt att resan började dåligt, men det verkar ju blivit bättre på slutet. (:

2008-10-22 @ 22:51:40
URL: http://tinys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback