jag är kär

i Arne Dahl. Förlå, Jan Arnald. Visst gillar jag hans deckare, men dessa plötsliga kärlekskänslor kom med denna mening:

"Ingen förbipasserande ute på E4:an kunde skilja Alby från Fittja eller Norsborg från Hallunda. Det var en serie vansinnesbyggen som skyhöga och brutalt likformiga klättrade längskullarna och likt en självuppfyllande profetia hade fyllts med kriminalitet. Ett resultat av samma samhällsbyggaranda som hade långtgående planer på att jämna Gamla stan med marken för att låta Le Corbusier bygga en räcka glas- och betongpalats."

Bara att våga nämna Botkyrkas miljonprogramområden i samma andetag som prestigefyllda Le Corbusier gör mig lite svag i benen och matt i knäna.

image13 Så här ser han ut, formuleringarnas mästare.



image14made by Le Corbusier

image15 Fittja


Lilla skruttan sover, så skönt för henne att få vila lite, hon mår verkligen inte alls bra.

Kommentarer
Postat av: stine

Hej ta gärna en titt i min blogg, jag bloggar om mode som passar allas plånböcker, nytt och fräscht vårmode.. kram

Postat av: Julia

haha nej

2008-01-24 @ 11:18:29
URL: http://juliajosefine.blogg.se
Postat av: Dirk

Jag håller på att läsa Arne Dahls ONT BLOD med. Kan du förklara vad han menar med "samhällsbyggaranda"?

Dirk, Hamburg

2008-12-21 @ 22:38:14
URL: http://legaltrans.eu
Postat av: floria

Jag tror att han menade den anda av praktiskt byggande som fick oss att bygga en hel skog av likadana hus i miljonprogrammen, där allt är enkelt, rakt, lika, stelt, kvadratiskt, hänger du med på hur jag tänker? medan det som var äldre, charmigare, senadre, mindre och mer opraktiskt - och dyrare revs för att ge plats åt det nya. Tanken var ju god - alla skulle få plats i nya, fina lägenheter. Tänk Susanna Alkoskis Svinalängorna.

2008-12-22 @ 09:21:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback